Co to jest Instagram? Powstanie, rozwój aplikacji. Rejestracja
Szybki rozwój Internetu oraz transformacja multimedialna stworzyła przestrzeń do pojawiania się nowych form działalności w sieci. Zastąpienie przekazu analogowego cyfrową postacią danych było impulsem powstawania nowych kanałów komunikacji międzyludzkiej, które są współtworzone oraz edytowane przez użytkowników. Najpopularniejszymi przykładami mediów cyfrowych są strony internetowe, telewizja cyfrowa, fotografia cyfrowa oraz Internet, a więc także różnorodne aplikacje, tworzone z udziałem użytkowników. Jedną z takich aplikacji jest Instagram, który obok Facebooka oraz Twittera stał się najchętniej używaną platformą komunikacyjną w sieci.
Twórcy serwisu Instagram oraz początki jego funkcjonowania
Instagram to prosta w obsłudze, intuicyjna aplikacja, umożliwiająca dzielenie się momentami z życia, ciekawymi zdjęciami oraz nagraniami video. Posiada już 600 mln aktywnych użytkowników, jedna ta liczba stale rośnie. Swoje profile posiadają zarówno osoby prywatne, jak i znani ludzie polityki, sportu, czy muzyki. Instagram jest dobrym przykładem aplikacji, która obok rozrywki, daje także możliwość promocji, kreowania wizerunku oraz reklamy. Dzięki swojej prostocie oraz dostępności, Instagram szybko odniósł sukces, stając się ulubioną aplikacją użytkowników Internetu.
Twórcami aplikacji Instagram są Kevin Systrom oraz Mike Krieger, którzy postanowili połączyć swoje pasje i stworzyć narzędzie, które już w pierwszym tygodniu działania uzyskało 100 tysięcy użytkowników. Nazwa aplikacji powstała z połączenia dwóch angielskojęzycznych słów: instant photography oraz telegram, oznacza więc prosty, a co więcej błyskawiczny sposób na dzielenie się fotografią, która po dodaniu licznych filtrów, może stać się małym dziełem sztuki. Kiedy para współzałożycieli, stworzyła pierwszy na świecie portal społecznościowy, który miał się opierać jedynie na wymianie fotografii, start-up ten zatrudniał jedynie 14 osób.
Z biegiem czasu projekt zyskał dużą popularność, stał się jedną z najpopularniejszych platform social media, chętnie wybieraną nie tylko przez młodzież, ale także polityków, osoby publiczne i wielkie koncerny takie jak Nike, Adidas, które na Instagamie promują swoje usługi.
Poprzednikiem Instagama była mało znana aplikacja Burbn, która nie dawała jednak zbyt dużych możliwości, a mało nowoczesne telefony nie były przystosowane do obsługi tego typu programu. Wyświetlanie fotografii o dużej rozdzielczości było niemożliwe, dlatego właściciele platformy postanowili zaprojektować nowy interfejs aplikacji, która docelowo miała stać się Instagramem. 100 unikalnych testerów zdecydowało się przetestować nową aplikację, aby dać właścicielom pewność, że nowy interfejs spełnia oczekiwania użytkowników. Po dwóch tygodniach Instagram zadebiutował na całym świecie.
Instagram trafił do sklepu AppStore w listopadzie 2010 roku i natychmiastowo stał się hitem. Już w pierwszym miesiącu aplikację pobrało milion użytkowników i zaczęło z niej aktywnie korzystać. W 2011 roku wprowadzono hashtagi czyli inteligentne znaczniki, które umożliwiały oznaczenie zdjęcia oraz ułatwienie w wyszukiwaniu pożądanych treści. W 2012 roku, duet Kevin Systrom oraz Mike Krieger umożliwił pobieranie Instagrama także na system Android, wcześniej z aplikacji mogli korzystać jedynie użytkownicy sprzętu marki Apple.
Aplikacja szybko zgromadziła szeroką rzeszę wielbicieli na całym świecie. Jest wykorzystywana w różny sposób - jako wirtualny pamiętnik, przestrzeń dzielenia się zdjęciami, ale także inteligentna aplikacja służąca skutecznej reklamie w Internecie. Z pomocą Instagrama można kreować pozytywny wizerunek marki czy osoby, sprzedawać produkty i usługi, a także zdobywać fanów i zarabiać pieniądze. Posty sponsorowane oraz nowe funkcje, które z biegiem czasu wprowadzano na Instagramie, umożliwiły skuteczny marketing wirtualny.
Szybki rozwój Instagrama był powodem odsprzedania aplikacji Facebookowi w 2012 roku. Taka transakcja była warta aż miliard dolarów, jednak właściciel Facebooka, Marc Zuckerberg zdecydował, że aplikacja zachowa stosunkowo dużą odrębność oraz niezależność. Z perspektywy czasu można jednak zauważyć, że na Facebooku oraz Instagramie pojawiają się podobne funkcje, początkowo możliwość powiązania kont, następnie funkcja Stories, którą włączono zarówno na Instagramie, jak i komunikatorze Messenger, należącego do koncernu Facebook. Popularność serwisu wciąż rośnie, sprawiając, że pozostaje on jedną z najchętniej używanych platform social-media. Dynamiczny rozwój aplikacji jest możliwy dzięki wielu czynnikom, które decydują o jego sukcesie.
Czynniki decydujące o wzroście popularności serwisu Instagram
Nowe media umożliwiają nieskrępowaną komunikację między ludźmi, których dzielą często duże odległości geograficzne. Kiedyś, komunikacja była ograniczona do kolejnych wydań czasopism lub audycji radiowych, dziś komunikować możemy się w każdym miejscu i o każdej porze. Instagram zyskał dużą popularność właśnie przez swoją łatwą dostępność oraz wykorzystywanie Internetu mobilnego. Według Manuela Castellsa radykalna zmiana społeczna jest możliwa dzięki nowym technologiom, opracowywanym przez człowieka. Tworzy się społeczeństwo sieci, które dzięki wykorzystaniu najnowszych możliwości Internetu, zatraca poczucie dystansu, daje rzeczywiste wrażenie dostępności odległych kultur, ludzi i sztuki. Wszystko to, co nas interesuje, możemy mieć w zasięgu ręki, żyjemy w globalnej wiosce. Sformułowanie "globalna wioska", zostało użyte po raz pierwszy przez Herberta Marshalla McLuhan'a w książce "Galaktyka Gutenberga".
W ujęciu tego kanadyjskiego teoretyka komunikacji, cały świat tworzy wioskę, podobną do tradycyjnej, w której ludzie się znają, dzielą się swoimi problemami, wymieniają poglądy, a różne kultury przenikają się ze sobą. Aplikacją, która umożliwia skuteczny, nieskrępowany dialog jest właśnie Instagram, który pierwotnie miał służyć jedynie do udostępniania zdjęć. Z biegiem czasu, jego twórcy dostrzegli potencjał portalu, który obok rozrywki, spełnia także funkcję edukacyjną oraz informacyjną, umożliwia komunikację oraz wymianę myśli pomiędzy podmiotami.
Aplikacja prowadzi także do zacierania różnic międzykulturowych, daje poczucie życia we wspólnocie. Główną jej zaletą aplikacji jest przede wszystkim to, że jest ona ogólnodostępna oraz to, że istnieje na całym świecie. Umożliwia szybkie przesłanie fotografii, która następnie może pojawić się w dowolnym miejscu na ziemi, a także o dowolnym czasie. Aplikacja nie wymaga posiadania skomplikowanych umiejętności, aby móc z niej skorzystać. W ten sposób, jest ona dedykowana nie tylko osobom publicznym, politykom i blogerom, ale także osobom prywatnym, których głównym celem jest jedynie udostępnianie własnych fotografii i dzielenie się nimi z przyjaciółmi.
Głównym narzędziem, wykorzystywanym przez aplikację, jest oczywiście fotografia, co stanowi odpowiedź na wszechobecną kulturę obrazkową. Udostępnianie zdjęć było także głównym czynnikiem zainteresowania użytkowników aplikacji Burbn oraz impulsem do stworzenia właściwej aplikacji Instagram. W dobie nowoczesnych telefonów komórkowych, możemy wykonywać dobrej jakości zdjęcia w każdym miejscu i o każdej porze. Każdy smartfon posiada kamerę oraz aparat cyfrowy, który jest niezbędny, jeśli chcemy prowadzić ciekawy profil na Instagramie. Cechą charakterystyczną jest nadawanie zdjęciom określonego kształtu - kwadratu, który przypomina formą zdjęcia wykonywane przez aparaty marki Polaroid czy Kodak.
Prawdziwym fenomenem jest także powstawanie licznych dodatków oraz aplikacji. Można skorzystać z programu do retuszu zdjęć, dodać ciekawe naklejki, a nawet zrobić makijaż on-line. Takie aplikacje są często tworzone przez samych użytkowników, wielbicieli portalu, dla których stał on się inspiracją do tworzenia nowych, ciekawych narzędzi. Powstanie portalu było odpowiedzią na transformację medialną, która miała silny związek z szybkim rozwojem Internetu. Prosta aplikacja szybko zyskała szerokie grono odbiorców. Przydatne funkcje, takie jak filtry oraz liczne dodatki, uatrakcyjniły działanie aplikacji oraz wpłynęły na szybki wzrost jej popularności. Szybkość, prostota i dostępność sprawiły, że z aplikacji chcą korzystać nie tylko osoby prywatne ale też duże firmy i producenci.